Antivalencians

27/09/2012

Llengua, Política

N’estic fins els nassos. No puc encetar aquest escrit de cap altra forma. Ja estic més que cansat que hi haja un sector de la societat valenciana –que ha aconseguit aglutinar el Partit Popular, després de fagocitar Unió Valenciana- que es crega amb dret de donar lliçons de valencianisme a la resta. No només no tenen eixa atribució, sinó que ells són els menys indicats per a fer-ho.

El “revival blaver” que estem patint els valencians obeeix a un fet concret i innegable: el PP, de celebrar-se eleccions, no treuria majoria absoluta al nostre país. I, com que no els importa clivellar la convivència entre valencians amb tal de perpetuar-se al govern, treuen la mòmia de l’anticatalanisme de les seues particulars catacumbes (entre les quals també hi ha el transvasament de l’Ebre, i ja li estan llevant la pols, per si no ho sabeu). Primer, amb la “Secretaría de señas de identidad“, Serafín Castellano posà en marxa la maquinària. Després, només han hagut d’empentar els  element menys lúcids i cultes del partit (que no són pocs!) i la cosa ha anat sola, com quan tires una roca ben gran per una vessant pronunciada.

Al PP li molesta el terme País Valencià: diu que és “catalanista” (sic/WTF/però esta gent QUÈ fuma), “il·legal”, “antivalencià” (altra vegada: què desdejunen?) i “ofensiu”, per esmentar alguns qualificatius. Que li recorda als “Països Catalans”. Doncs mireu, amics: a mi no només no em recorda a Catalunya, sinó que em recorda a l’Estatut de de la República o l’Estatut de Benicàssim, l’estatut dels valencians que després es va canviar a Madrid. Aquest Estatut d’Autonomia ho deia ben clar: País Valencià, Poble Valencià. Bo, i que sàpiguen vostès que hi ha referències al terme “País Valencià” des del S. XVIII: poques, espaiades, però no és cap terme nou, de finals del s. XX: ni molt menys.

Més clar, aigua. Estatut de Benicàssim, tal i com arribà al Congrés dels Diputats.

Sé perfectament que el nom oficial del nostre territori és “Comunitat Valenciana”: una denominació vulgar, llefardosa, humiliant, com d’associacionisme improvisat. Però, oh, sorpresa! “País Valencià” torna a aparéixer, al Preàmbul.

Ben clar que ho diu, fins i tot a l’Estatut de mínims de 2006.

 

Així que la propera vegada que parlen vostés d’il·legalitat, de denominació “errònia” o ofensiva, seràn vostés qui ens insulten a tots els valencians, car no reconeixen el nostre Estatut d’Autonomia. Aprenguen a llegir.

Al diputat popular Rafael Maluenda, un històric del blaverisme hard, se li unfla la vena quan parla de “País Valencià” i titlla a tot aquell qui l’use de “pancatalanista”. L’altre dia, al Ple de les Corts Valencianes (26/09/12, ací l’enllaç al ple) li tocà a Francesc Signes (PSPV): l’interrompé, quan parlava d’un altre tema, i l’increpà per usar el terme “País Valencià”. Signes, visiblement molest, li va dir que allò seu “ni era valencianisme ni era res, només folklore”, que el “valencianisme” es demostra treballant per la teua terra. I té tota la raó: molta cosa amb la seua (equivocada i manipuladora) “identitat valenciana”, el Partit Popular, però els valencians estan ofegats.

La cosa encara millora quan entra en escena Esquerra Unida que, de forma intel·ligent, s’aprofiten de la feblesa dialèctica del PP: usen “País Valencià” a tothora i així s’asseguren que, a la rèplica, el pepero que els conteste es pose en evidència i perga un parell de minuts divagant sobre la “Comunitat”. La gràcia està en que Esquerra Unida no és un partit “nacionalista” a l’ús, ni el seu electorat considera un assumpte prioritari els temes nacionals del País Valencià. Però saben el que es fan: irriten en PP, guanyen punts i obtenen repercussió.

I el teatre arriba al paroxisme quan el PP parla d’Enric Morera, el síndic de Compromís: amb un llenguatge barroer, de pati d’institut, amb construccions sintàctiques de preescolar, l’acusen de “amar todo lo catalán, usted está enamorado de Cataluña, sólo sabe mirar hacia arriba”. Literal, que conste: això ho he escoltat jo al Ple de de les Corts Valencianes. Fa el mateix que Morera els parle de rescatar persones abans que bancs, que denuncie els barracons escolars, que presente una moció sobre els Teatres de la Generalitat: sempre, sempre, sempre li treuen el mateix. Per Twitter, un clàssic “2.0” del PP, Antonio Peral (@antonioperal, a qui recordareu per un hilarant vídeo sobre la justificació de la despesa armamentística) ha piulat durant uns quants dies sobre una foto de Morera al costat d’una estel·lada. I? I què, dic jo? Li molesta? Aleshores té un problema, perquè això que té Enric al costat és un tros de tela. Implica la proximitat coincidència d’ideals? A partir de quants centímetres de separació es pot considerar valencianista i a partir de quants catalanista? Si Morera recolza –com diuen ells- la independència de Catalunya, no esborra definitivament això el fantasma dels Països Catalans amb els quals sempre relacionen a Compromís?

La foto d’Enric Morera. Una foto. I au.

Una foto “similar” (polític i bandera) amb Eduardo Zaplana, ex-president de la Generalitat, ex-ministre i campeón professional

El nivell, amics, és tan baix que fa por. I la cosa continua amb el valencià: de forma lleugerament més subtil –car tenen enfront a tribunals, acadèmies, universitats i a tota la comunitat científica- el Partit Popular llisca, com i quan pot, la idea de que el valencià és una llengua completament diferent del català. El valencià escrit de Rafael Maluenda és, certament, un català occidental tan mal escrit que fa sagnar els ulls, però català, al remat.

Fa temps, González Pons li va admetre a un diputat de CiU que, a dins de l’hemicicle –el Congrés dels Diputats- el català no era valencià, però que fora eren la mateixa llengua. Ara bé, a aquest extracte d’un debat electoral a la televisió, de molt recomanada visió, no diu això (no he trobat una versió sense comentaris, disculpes): repeteix una vegada i altra que el català i valencià no són el mateix. Jo ja li vaig escriure una carta fa temps: “Ciència i Democràcia”, sobre el negacionisme a una evidència científica.

Farien bé els diputats en dir-ho més a sovint: senyor Maluenda, senyora Miró, són vostès uns analfabets funcionals. Són incapaços de llegir un text i extreure’n el contingut bàsic, no saben vostès assimilar un temari de cinquè de primària, desconeixen vostès els elements bàsics de la nostra llengua i sí, menyspreen vostès les evidències científiques absolutament innegables sobre la unitat del català.

Acabe: que no em diguen antivalencià. Em fot. Em rebenta. M’ho prenc com un insult. M’estime aquesta terra més que no ells, d’això n’estic segur, i, per molt que hagen convertit el meu futur en un camp de mines, jo m’hi vull quedar, al meu país. M’encanta València, una ciutat de la qual estic enamorat –ho sé, això està al llindar de la coentor, però què hi farem, si és veritat-, que poseeix una llum com cap altra part del món que he visitat. Passejar pels seus carrers és gaudir d’una història que encara construïm. Viatjar pel País Valencià, menjar-se’l a mos rodó, és conèixer i explorar uns dels millors racons dels món. Sí, m’heu descobert: sóc dels de “la millor terreta del món”. I ho pense, que conste: tot i els defectes, tot i les mancances, els despropòsits, les decepcions i els fracassos.

Sóc valencià i n’estic orgullós, i això, per molt que insistisquen, per molt que mentisquen, enganyen i escridassen, mai m’ho podran llevar. Hauran de burxar a les meues entranyes, i no hi estic disposat.

[ACTUALITZACIÓ a 02/04/2013]

Han passat molts mesos des que vaig publicar aquesta entrada, i la podria haver actualitzat cent vegades des d’aleshores. Pensava que no calia fer-ho, que ja hi havia suficient material, que allò nou que poguera afegir seria redundant. Però no. Avui Jorge Bellver, síndic del Grup Popular a les Corts Valencianes, ha dit que la Muixeranga (les danses i castells característics d’AlgemesíNO ÉS valenciana. És difícil comentar-ho, ja que ell mateix fa palesa una ignorància que no cal explicar, ni ressaltar, ni subratllar. Per això mateix, jo pose la captura de pantalla i vosaltres jutgeu. O li ho comenteu ací.

Bellver muixeranga

Ignorància en càpsules de 140 caràcters.

 

[ACTUALITZACIÓ a 29/12/2013]

Han tancat RTVV i crec honestament que amb això està tot dit, no creieu?

Anuncis
, , , , , , , , ,

About Andreu Escrivà

Camine, aprenc, escric.

Mostra totes les entrades de Andreu Escrivà

Subscriure's

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

28 comentaris a “Antivalencians”

  1. JORDI Says:

    Hola Andreu, estic amb tu, jo he de dir que he segut blaver, fins que em vaig donar compte del que allò era…… La meua humil opinió es que ací a València s’ha manipulat moltíssim per part de tots…..Fa ja alguns anys hi havia gent que deia que els valencians era una forma de dir que erem catalans, ante aquestes paraules es molt normal que la societat no vulgua aquestes corrents,,, ara bé, jo crec que Compromís hui en dia es un altra cosa…ells defenen València per damunt de tot e inclús als seus estatus de partit, posa que acepten el blau com a bandera dels valencians….Sincerament, crec que encara que molta gent pense, que les banderes, son això, banderes, es a dir, un tros de tela….jo no ho considere així, les banderes, himnes i en fi, les senyes de identitat, fan que un poble vaja unit, i que en molts casos, no es polititze moltes coses,,, per exemple, quant fan l’escola en valencià que va per els pobles (quedades), conéc molta gent que està d’acord amb “Sí al Valencià”, però no vol dur als seus fills aquests llocs, simplement per què no vol vore quatribarrades i coses similars…..Si posem per cas, tots duguerem la mateixa bandera, aquestes coses per exemple no passaríen…fa mal que passen estes coses, però desgraciadament ací a Valencià es així, i el “pp” segueix unflant aquest globus, que sap que li dona rendiment electoral….En fí, molt bon article, m’ha agradat llegir-lo, espere que algún dia tots els nacionalistes més de dreta com jo i els d’esquerra, pugam anar tots junts al nou d’octubre, pugam anar tots junts al 25 d’abril a rendir homenatge als nostres avantpassats que deixaren la vida pel antic regne Valencià, i en definitiva, que tots junts construÏm una nova València amb pau social, i que s’acabe els termes de catalanistes i blavers, i que passem tots a dir-se’n Valencianistes i prou…..Estic amb tu; Som la millor terreta del món,,jejeje…Vixca València Collons, si som tots germans,,,,

    Resposta

    • andreuescriva Says:

      Jordi, moltíssimes gràcies pel teu comentari. Enriqueix el debat i n’aporta elements de judici. Crec que tens molta raó en moltes coses, que podríem discutir-ne sobre altres, i que millor ens aniria si molta més gent sigués capaç de reflexionar com tu ho has fet 😉

      Resposta

  2. Gustav Amadeus Says:

    És el dia de la marmota (blavera, of course…)

    Resposta

  3. marti Says:

    Osti el vídeo de la despesa militar no l’havia vist, és boníssim. Amb la resta, ànims que esteu a punt de fotre fora aquests de la Generalitat, i ells ho veuen. Aquí dalt a Catalunya encara ens en queda per estona per treure’ns els convergents de sobre…

    Resposta

  4. pasqual Says:

    Andreu pren-t’ho amb tranquil·litat, en aquestos moments la gent té altres preocupacions més importants (per desgràcia), i els temes identitaris (per sort o per desgràcia) els té un poc igual, per tant el PP en eixe camp no té molt on rascar. Cuidat la salut és molt valuosa.

    Resposta

    • andreuescriva Says:

      Tota la raó i gràcies, Pasqual. Tan sols és que no podia més, i estic veient com, davant d’una pèrdua de vots, el PP torna a tirar mà del de sempre, i això és indigne per a la democràcia… I sí: malauradament, és un tema molt menor.

      Resposta

  5. Rafa Says:

    Raó que té Jordi: a les universitats e instituts publics que diuen que defenen el català realment defenen el català en quatribarrades i merdes…JO SOC VALENCIA, I TAMBÉ SOC ESPANYOL! vixca lo Regne! vixca Espanya!

    Resposta

    • Rafa Says:

      volia dir “..que defenen el valencia realment…se m’ha olvidat canviar-ho

      Resposta

    • andreuescriva Says:

      Hola Rafa: respecte, òbviament, el teu sentiment de ser espanyol i valencià. Això és una cosa personal que ningú té dret a imposar-te, a tu ni a ningú. Sobre el que ensenyen a les Universitats, et puc assegurar que això està més que treballat, comprovat i estandaritzat: a tot el món tenen ben clar el que és una llengua i com s’estudia. Jo defense que s’enseye la varietat dialectal pròpia del lloc: és a dir, que a Lleida i ací s’use l’occidental, a Barcelona l’oriental (per posar-te uns exemples). Te puc assegurar que el que s’estudia a instituts i escoles és la varietat pròpia a tot el territori valencià. I per cert: no tinc cap problema en dir que parle “valencià”, al contrari. Tan sols que sé que forma part d’una llengua com el català, i això, a mi, no em fa sentir ni més, ni menys, i hem de llevar-nos complexos de damunt.
      Sobre el vídeo i els personatges que hi surten, m’hauràs de disculpar, però preferisc no opinar.
      Saluts.

      Resposta

  6. Rafa Says:

    En la primera novela (es anterior a la celestina, o el Quijote) de esta, nuestra peninsula, está escrita en “verdadera llengua valenciana”, advierte su autor, Lloanot Martorell en la introducción del libro. la novela es: Tirant lo Blanc. Pero mirad la Wikipedia y veréis que en contra de su autor se dice, que es la primera obra en catalán. Si hasta tuvieron el atrevimiento de quitar 100 años a la universidad de Valencia porque si no los argumentos culturales se les caen por tierra.

    Resposta

    • andreuescriva Says:

      Més enllà d’una denominació puntual en un context determinat: comprovar que el català i el valencià són el mateix és tan fàcil com anar a banyar-se un dia a la Costa Daurada i demanar una cervesa mentres es comenta un partit de futbol 😉
      Saluts, i gràcies per comentar.

      Resposta

    • Joan Says:

      Si, la primera novel·la de la peninsula va ser “Tirant lo Blanch”, escrita en llengua valenciana arcàica. D’una època en la qual València era el port d’entrada de totes les mercaderies del Mediterrani, i era centre de la cultura i la prosperitat de la Corona d’Aragó. És l’època d’Ausiàs March (net de catalans), Jaume Roig (besnet de catalans), Rois de Corella (besnet de catalans), Isabel de Villena (filla de castellano-catalans), etc. Donats els seus origens, es ridicul afirmar que el català i el valencià són llengues distintes.

      També va sér la Pesta Negra la que va entrar pel port de Valencia, i que va delmar la població Valenciana i, a la llarga, provocar el decliu d’este Segle d’Or, que ja mai va tornar a centrar-se en Valencia.

      No va sér fins a la Renaixença, a mitjàn del segle XIX, que va tornar a surgir la cultura en la nostra llengua, que passà a anomenar-se “Llemosí”.

      I com finalment el Principat de Catalunya ha tingut una burgesia catalanoparlant molt més potent que no la valenciana, aquesta última essencialment castellanoparlant, el nom de la llengua és el català.

      I si algú continua pensant que valencià i català són llengues distintes, que vaja de visita per Alcoi, Dènia, Gata de Gorgos i que pare l’orella a la forma de parlar que ténen allí.

      Andreu, molt bon article.
      Compartixc la teua indignació. Per als PPillos, tot és “ofrendar nuevas glorias a España”, “els catalans mos volen furtar la paella” i el pancatalanisme “mos” vol “imbadir”. Qui diga alguna altra cosa és anti-valencià.

      El pitjor de tot és que els funciona. La gent s’els creu.

      Resposta

  7. pepe Says:

    Sou tan patètics que vos haveu cregut les mentires pancatalanistes .. mare meua. Ara resulta que les falsificacions de sanchis guarner no han existit, i resulta que una cosa que es dia segle d’or de la llengua Valenciana passa a dir-se “catalana” per art de magia… i resulta que en 1926 la RAE diferenciava valencia catala mallorqui.. ia ara no, i dit per camilo jose cela que se va deure el canvit debut a presions NAZIONALISTES catalanes… REsulta que pompeu fabra, el que va crear artificialment l’idioma que vosatres els “iluminats” escriviu (en arcaismes com aquest etc.. que per cert la avl ya acepta “este” etc pa que la substitució llingüística cole).. era un analfabet en lingüistica.

    Yo me pregunte una cosa.. vosatres de veritat creeu lo que dieu? Vosatres que dieu abans el esport (angliscisme) que s’han inventat els catalans perque no tenien la nostra paraula deport.. que seguim utilisant i que esta en varios llibres del segle d’or? .. un deport que per culpa de gent inculta com vosatros que no vos entereu de res desapareixerà? .. en fi, D’este tema estic ya fartet.. seguiu en les vostres ansies imperialistes pero no intenteu fer creure a la gent lo que no es…

    Una pregunta, perque es cult escriure “aqui” (que es un castellanisme) pero en canvit la avl (que es lo mateix que dir el IEC) no acepta el castellanisme lo, que tan gastem mosatros?… quina explicació es eixa? Acàs no diu la RAE que es el poble qui fa la llengua i per això a acceptat inclús expressions com el ASÍN??

    El problema es que el valencià ha tingut una evolució pròpia.. i el idioma que vosatros escriviu.. (ple arcaismes, anglicismes, galicismes etc, en L geminades inventades del no res, en -TX, -TZ.. etc que mai han existit en el nostre idioma i això que ya teniem diccionaris propis etc) es un idioma eixit de cap lloc que se va inventar un inútil sense coneiximents fa poc mes de cent anys.. (parle de Pompeu Fabra pals ignorants).

    Quina es l’evolució natural de la nostra llengua pa que dugam poc mes de 100 anys escrivint Jo en lloc de Yo, o aparega la L geminada de repent.. etc etc? No podeu contesta-me perque sou uns ignorants. Acàs un dialecte com es el barceloni, en cas de que forem tots la mateixa llengua s’havia de impossar sobre tots els demés? acàs les mes de 30.000 paraules que va arreplegar el pare fullana van servir de algo? i el senyor Alcover de mallorca? se va voler fer una normativa comú i lo que va passar es que van enviar a pendre pel cul la nostra identitat… i lo que passa es que mos estan infectant en el barceloni.. parlant de que “es lo cult”.. i el valencià “de carrer”.. es coloquial i s’ha de evitar el seu us.. el que parlava el meu yayo i el yayo del meu yayo.. resulta que es un idioma que està mal parlat.. havia de naixer pompeu fabra pa explicamos com parlar!! jajajaj pero quanta ignorancia deu meu.

    Mosatros parlem llengua Valenciana.. ” esa graciosa y dulce lengua valenciana” com va dir cervantes. I el problema no es el “nom” com els pancatalanistes voleu fer creure.. el problema es de fondo.. eprque encara que se diguera llengua valenciana, si segeguira escrbint (com si fora mes cult) sport en lloc de deport.. agafar en lloc de agarrar.. i se seguisca en la locura de les L geminades inventades etc.. seguiria havent un problema.. lo que pasa es que no teniu ni puta idea del que dieu i vos ho creeu.

    Vosatres parleu de rigor científic? Que risa me doneu ostia, que risa.

    Menys mal que encara mos queda la RACV.. fins que la extermineu gent com vosatros clar. pero clar.. en els millons D’euros que se gasta Arturo mas pa catalanisa-mos es… normal que tinga gent com vosatros paga a sou pa infestar-mos en la vostra verborrea i la vostra puta mentira, infiltrant-vos a tots els llocs dient que sou valencians.. jajaj mare meua.

    Lo mal es que estic segur que tots els que escriviu açi o els vostres pares eren castellans, o sou catalans i punt. Perque no teniu ni la mes mínima idea del que dieu, i de fet es mentira que “tot el cientifisme diga que son la mateixa llengua”… de fet no fa molts anys en un congres de filologia y romanistica celebrat a mallorca el 95% dels filólecs no van recolsar les teories catalanistes de MERDA!!

    Açi teniu les proves.. cosa que vostros mai tindreu proves de que existira el catala abans de 1400. Perque no existia ni el nom!!! MONIATOS!!

    I les proves del IMPERIALISME del que feu gala… al mes pur estil de HITLER

    I pa que vos documeteu…

    http://www.llenguavalenciana.com/
    http://www.idiomavalenciano.com/mentiras-del-pancatalanismo.html
    http://www.lenguacatalana.com/
    http://noltros.com/
    http://documentsvalencians.blogspot.com/2009/04/llibres-valencians.html

    Resposta

    • Phelestres Says:

      Sempre insultant i parlant amb brofegades, no teniu ni cultura ni respecte ni educació ni vergonya

      Resposta

  8. pepe Says:

    Pero segur que censureu el meus post.. normal en gent de la vostra calanya.

    Resposta

    • andreuescriva Says:

      Ja veus, pepe, que no censure res. Preferiria que no hagueres insultat com ho has fet, que no hagueres emprat certes expressions, però no tinc cap problema a publicar el teu comentari. Per molt que no hi estiga d’acord, per molt que m’entristixca que digues el que dius, aquest bloc és lloc de debat i d’encontre.

      Resposta

  9. pepe Says:

    Açi ho teniu en castella.. pa que la gent s’antere:

    La inteligibilidad entre 2 lenguas no es un criterio válido para afirmar que se trate de la misma. También gallegos y portugueses se entienden, o suecos y noruegos, o checos y eslovacos, pero la diferencia es que no existen delirios imperialistas de unos sobre otros.

    Pompeu Fabra -el que creó artificalmene el “Catalán estándar” para quien no lo sepa- era un analfabeto en lingüística, y eso no lo digo yo, lo decía Don Miguel de Unamuno: “¿Pompeu Fabra? Un mal aprendiz de filólogo que ha creado una lengua bombarda plagada de arcaísmo, galicismos y barbarismos “. No controlaba ninguno de sus cuatro campos: ni el morfosintáctico, ni el léxico, ni el fonético, ni el semántico. Por ello, se vuelve “troglodita” y, mirando a los Clásicos Valencianos, se dedica a recuperar gran cantidad de “arcaísmos” obsoletos que la LENGUA VALENCIANA , en su evolución lógica, ya había perdido. Como por ejemplo “aquest, “nosaltres”, “vosaltres”,”altres “. También inunda el “catalán estándar” de Galicismos (sortida, pas, petit, malgrat, doncs, aleshores, etc…) que la Lengua Valenciana no usa. Se sacó de la chistera cosas como la L geminada que nunca ha existido, ha eliminado el Yo por el Jo, y ha introducido los dígrafos tj, tx, tg i tz que no existían y todo ello, lo hizo basándose en el dialecto barceloní.

    El “Liber Elegantiorum” es el primer diccionario de una lengua románica. Joan Esteve, Venecia 1489; “escrit en latina et VALENTIANA lingua”. Luego vienen los catalanistas, editan el libro y cambian “Valentiana” por “Catalana” la más puro estilo “gran hermano” y santas pascuas.

    Durante más de un siglo, la burguesía nacional-catalana ha ido montando una red internacional estratégicamente dotada y mantenida con fondos españoles. Con la arrogante expectativa de proclamar la posesión del “dogma universal” en lingüística, el pancatalanismo ha ido instalando a sus afines e intelectuales orgánicos en rectorados y cátedras internacionales pagados y mantenidos con impuestos españoles, para hacer “LA GRAN CATALUNYA”.

    La realidad es que el que se nos impone el “CATALÁN ESTÁNDAR”=”BARCELONÍ”, porque jordi pujol así lo quiso, y aznar y el PP se vendieron porque necesitaban del apoyo de los NAZIonalistas para gobernar. Y como las leyes las hacen los políticos y los jueces sólo las interpretan, luego sale el tribunal supremo diciendo que el idioma es el catalán.

    Pero esto es en todo en lo que se basa su “cientifismo”:

    1980. Se celebra el XVI Congreso Internacional de Lingüística y Filología Románicas en Mallorca, organizado por la Societé de Lingüistique Romane” (7 al 12/04/80).
    El grupo catalán presenta, al concluir, un MANIFIESTO contra la independencia lingüística de la Lengua Valenciana frente al catalán (dialecto barceloni) .
    De los 830 filólogos romanistas asistentes al congreso, representando a 33 países, tan sólo 32 firmaron su conformidad con las tesis catalanas. Fue rechazado por 723 expertos. En cambio, en el miso congreso, setecientos sesenta de los asistentes se pronunciaron en favor de la denominación mallorquín-balear para la lengua en uso en Baleares. Un duro revés contra las arrogantes ambiciones de unos fabricantes de fantasías filológicas y de “cientifismos” inventados que no tienen el respaldo ni de los archivos, ni de la ciencia rigurosa.

    Los tentáculos del catalanismo llegan muy lejos, ya que en el Art. 1º del Real Decreto del 26 de noviembre de 1926, a la lengua valenciana le correspondía un sillón en la RAE para representarla como lengua independiente; “La Real Academia Española se compondrá de cuarenta y dos Académicos numerarios, ocho de los cuales deberán haberse distinguido notablemente en el conocimiento de las lenguas españolas distintas de la castellana, distribuyéndose de este modo: dos para el idioma catalán, uno para el valenciano, uno para el mallorquín, dos para el gallego y dos para el vascuence.”

    Eso claro, era cuando la RAE se regía por cuestiones meramente objetivas y criterios técnicos, fruto de la investigación y del estudio de los profesionales y expertos en las distintas materias que dirigían dicha institución, antes de que sufriese las presiones de los catalanistas en 1971, los cuales obligaron a los académicos de ese momento a cambiar la denominación que reconocía a la lengua valenciana, como lengua propia. Y cuando digo presiones de los catalanistas, y no fruto del debate científico, no lo digo yo, es porque así lo reconocieron, entre otros, el cardenal Tarancón o Camilo José Cela.

    Resposta

    • Joan Says:

      Pepe, pren-te una tileta, rei, que estàs una miqueta exaltat.
      Lo de NAZIonalistes, t’ho podries haver estalviat. Que jo sàpiga, els “catalanistes” no van gasejant a ningú, ni li han pegat de palos a ningú per “no hablar en cristiano”, cosa que no puc dir d’altres intolerants.
      Si per a tú, “catalaniste” és algú que pretén defensar la seua llengua i donar-li dignitat, docs jo sóc catalaniste.
      La RAE és una institució creada fa 300 anys amb l’emblema “limpia, fija y da esplendor”. Per això, li ha costat més de 100 anys considerar com a correcte el “laismo” i el “loismo”, per exemple. Quan jo estudiava de xicotet, NO era acceptat el ASIN, o siga que no poses la RAE d’exemple de tolerància i sentit comú, per que no ho és tant.
      Si ho comparem, la llengua espanyola té una gramàtica escrita des de l’any 1500, i és la llengua oficial de l’estat espanyol des de fa més de 500 anys.
      Tot i tindre este soport, si escoltes parlar a un andalus de La Alpujarra granadina, segurament pensaràs que t’està parlant un altre idioma. És a dir, la llengua evoluciona, i la RAE es va crear per a que no es disgregara massa.
      Si tú consideres que l’andalus es altre idioma, que no el espanyol, doncs “et felicito fill”.
      El català/valencià no ha tingut la ventaja de sér oficial durant 500 anys, per això ha anat variant molt més que el castellà.
      Fabra es va dedicar a recopilar la literatura existent i a analitzar la possible derivació de la llengua des del llatí. En base a això, va crear la gramàtica de la llengua catalana, i les normes de Castelló, que també s’apliquen al valencià.
      Que és artificial? Si, com totes les gramàtiques de totes les llengues que existeixen al mon. Ningú parla exactament com s’escriu, ni tansols el castellà. Al menys, la gramàtica de Fabra contempla i admet com a vàlides moltes més varietats que no la gramàtica castellana.
      Passejat pel pais valencià, escolta com parla la gent i compara-la amb el català que pugues escoltar. No et quedes només en el que sents per TV3. Si, ahí es parla principalment barceloní.
      Ves a Gata de Gorgos i escolta parlar a la gent. Després, ves a Alcoi, després ves a Barcelona. No notaràs moltes diferències.
      Ves a La Safor, a Tàrbena i la Vall de Gallinera.
      Si vas per el Maestrat, em diràs que això està a tocar de Catalunya, i que per això parlen català i no valencià…
      Ves a Lleida, o ves-te’n a Fraga, i escolta com parlen. Ahí no parlen català, parlen valencià del nord.

      Resposta

    • Phelestres Says:

      Pepe Pepito, ‘presiones catalanistas’ en 1971?? sí homeeee, i què més?? en plena dictadura franquista, sempre esteu repetint les mateixes consignes, canseu JA!! si dic JA perquè ‘ya’ a més de ser un antic diari és un castellanisme… i JO JA m’he cansat del vostre rotllo ultra cavernícola. Visca València!! però la gentoleta sobra

      Resposta

      • andreuescriva Says:

        Cansar, cansen 😉 Ja hauràs vist que he corregit això d’esquiar a la Costa Daurada 😛 I el teu tercer comentari he decidit no publicar-lo: tot i que entenc el que et du a escriure’l, crec que no podem deixar que ens perden les formes i perdre la raó amb insults i brofegades. Espere que ho entengues 😉 Un salut.

  10. barrufart Says:

    Aquest video és possible us il·lustri una mica http://youtu.be/68SM09G7bVc

    Resposta

  11. david.g Says:

    jo al mateix que jordi, vaig començant essent blaver, d’unio valenciana, i m’encenia en flama quan sentia parlar de català, aixó era una gran mentida…tenia 20 anys….i com que sempre he segut una persona amb ganes de conèixer, discutir, descobrir…m’en vaig adonar de varies coses: que la llengua que parlaven a Tarragona, a Lleida, , a Barcelona…era com la meua….els entenia perfectament, si..amb certs girs llinguistics , amb una fonètica distinta ( el mateix que vaig descobrir al meu viatge a Equador o Cuba). M’en vaig adonar que els que defensaven la llengua valenciana..en el fons s’avergonyien d’ella, no la parlaven, o ho feien a nivell molt privat, i sempre que estaven amb un castellàparlant canviaven ” por respeto”. M’en vaig adonar que el anomenats catalanistes..eren gent compromesa, orgullosa de la seua llengua, gent oberta, dialogant, que estima la terra, progresista…i poc a poc vaig canviant el meu parer i hui en dia ho tinc CLARISIM, el valencià i català son la mateixa llengua, parlars d’una mateixa llengua, una llengua i cultura estimada i portada amb la Conquesta, una llengua menyspreada per les clases burgueses, esglesia i noblesa, la qual cosa va provocar el seu afonament,..ajudat després per un regionalisme espanyolista disfressat de valenciania…. Hui milite al Bloc, la major part dels meus germans, els meus pares, molts amics i amigues, nebots…voten ara Compromis pq han pogut vore que visc el meu nacionalisme amb orgull, amb positivisme, visca el nostre estimat pais vlaencia

    Resposta

  12. Guerau Says:

    Que no som un país? Que no som valencians? I llavors què dimonis són el País Basc i el País de Gal·les? Possessions de Catalunya a la vora de l’Atlàntic?

    Resposta

Trackbacks/Pingbacks

  1. Crònica d’un agraïment | CIÈNCIA I POLÍTICA - 31/12/2012

    […] (29) amb l’entrada sobre el diputat d’UPyD. I en tercer lloc, la medalla de bronze per a “Antivalencians”, amb 1969 vistes i 25 comentaris. Trobareu altres curiositats (procedència dels lectors, per […]

  2. Dos fotografies: del roig al verd | CIÈNCIA I POLÍTICA - 07/02/2013

    […] vaig dir una vegada que no suporte que me titllen d’antivalencià, i és que jo m’estime aquest país com cap altre tros de món. Tòpic? Potser, però ací tenim […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: